ISLANDIA – trzy lodowe cele…
Islandia jest wyspą pochodzenia wulkanicznego, gdzie krajobrazy są często określane mianem "księżycowych". Ze względu na ostre warunki klimatyczne, rzeźbę terenu, kraina ta pozostaje jednym z najbardziej niedostępnych miejsc w Europie!! Znajdują się tu 4 lodowce, 3 największe położone są w Interiorze - najbardziej niedostępnym miejscu na wyspie... Vatnajökull jest największym lodowcem Islandii oraz całej Europy (8420 km2 = 1/12 powierzchni całej wyspy). Vatnajökull jest również jednym z trzech lądolodów na Świecie. Na lodowcu znajduje się najwyższy szczyt Islandii – Hvannadalshnúkur – 2119 m n.p.m. Hofsjökull jest trzecim największym lodowcem Islandii (925 km2) a za razem najbardziej aktywnym wulkanem wyspy; położony jest w samym środku Interioru. Hofsjökull posiada ogromy krater – około 11 km – ukryty pod warstwą lodu. Najwyższy punkt wznosi się na 1765 metrów n.p.m. Langjökull jest również wulkanem, pokrytym lodem, drugi co do wielkości lodowiec Islandii (1021 km2). Ukształtowanie powierzchni jest najbardziej umiarkowane z pośród lodowców Islandii, choć dotarcie na lodowiec jest trudne. Najwyższy punkt Langjökull to 1360 m n.p.m. MAPA NASZEJ TRASY... O EKSPEDYCJI… Ekspedycja rozpocznie się w połowie lipca w Keflaviku (zachodnia Islandia). Początkowo będziemy poruszać się na rowerach, do których będą przyczepione przyczepki transportowe, dźwigające pulki i cały nasz ekwipunek... Trasa będzie przebiegać w dużej mierze po asfaltowych drogach, aż pod samo czoło lodowca Vatnajökull. Właśnie wtedy rozpoczniemy drugi etap naszej wyprawy - trawers wyspy, a dokładniej Interioru ze wschodu na zachód. Na początku 140 km przez lodowiec Vatnajökull, potem przeprawa przez kamienisty teren Interioru pod lodowiec Hofsjökull... Leżący w centrum Interioru lodowiec planujemy przemierzyć trasą mierzącą około 40km. Potem czeka nas około 50-kilometrowa przeprawa przez wnętrze wyspy, zmagania z rzekami i warunkami pogodowymi.... aż do trzeciego lodowca - Langjökull. Przemierzając kolejne 60 km przez lodową pustynię, skończymy blisko 350 - kilometrowy trawers przez "serce Islandii", pozbawionego cywilizacji. Ostatnim etapem będzie przejazd rowerami - powrót - na lotnisko w Keflaviku drogami szutrowymi oraz asfaltowymi. Ekspedycja ma na celu wyznaczenie drogi trawersującej Islandię przez 3 największe lodowce wyspy. Trasa będzie przebiegać ze wschodu na zachód. Będzie to pierwszy trawers wyspy przy użyciu rowerów i nart (urządzeń napędzanych siłą mięśni), oczywiście bez wsparcia z zewnątrz. Trawers będzie wykonany stylem alpejskim... Dodatkowo nasze rowery, którymi dotrzemy pod czoło lodowca Vatnajökull, będą przez nas transportowane na sankach przez cały okres trwania trawersu. Przejście nietypowe, techniczne, wymagające dużego wkładu siły (mięśni oraz psychiki - m.in. ze względu na ryzyko deterioracji organizmu). TERMIN EKSPEDYCJI... Start ekspedycji planowany jest na drugą połowę lipca; ekspedycja będzie trwać około 36 dni. Prawdopodobnie w okresie:1.08.2010 – 5.09.2010. BEZPIECZEŃSTWO… Mając na celu zapewnienie sobie maksymalnego bezpieczeństwa, wyposażeni jesteśmy w następujący sprzęt: - PLB (Personal Locator Beacon z systemem SAR GPS, rejestrowany nadajnik pozycji, korzystający z satelity SAR), - radio VHF (łączność na pasmach: lotniczym, morskim, 6m, 2m, 70cm), - telefon satelitarny Iridium oraz GPS Garmin Dodatkowo zabieramy ze sobą wszystkie potrzebne środki medyczne. O ich skład dba lekarz, który jest uczestnikiem wyprawy. DOŚWIADCZENIE… Profesjonalnie podróżujemy od 12 lat. Zjechaliśmy na rowerach dziesiątki tysięcy kilometrów w Europie oraz Australii i Oceanii. W ostatnich latach zdobywaliśmy szczyty Tatr, Pirenejów, Alp, Alp Nowo Zelandzkich (druga Polska zimowa próba zdobycia Mt.Cook). Chodziliśmy po wielu lodowcach w tym największym po Antarktydzie na półkuli południowej – Tasman Glacier oraz dwóch z trzech lądolodów na Ziemi: ISLANDIA ( Vatnajökull - wspięliśmy się na jego największy szczyt – Hvannadalshnukur) oraz GRENLANDIA (najdłuższy polski trawers Grenlandii oraz pierwszy polski trawers w okresie lato/jesień - za który zostaliśmy wyróżnieni w kategorii Wyczyn Roku KOLOSY 2008, nagrody za dokonania roku). |